Dramatiker: Pipsa Lonka
Översättare: Sofia Aminoff
Händelserna utspelar sig på ett hotell vid havet, i hotellrummen och på restaurangen.
Människorna flockas på badstränderna i södern, sorlar på uteserveringarna och dödar tid i hotellrummens melankoliska ensamhet. Men på den här sandstranden finns ingen idyll av sysslolöshet, här sköljer det grumliga havet upp ett berg av döda fiskar, över vilken en flock måsar hungrigt kretsar i skyn.
Fyra dagar av närhet är en posthumanistisk pjäs; ett dramatiskt poem om måsar och människor. Om att leva i samexistens med djur som varken är vilda eller tama, och om en mänsklighet som både ger och tar. Alla är vi oskiljbara delar av samma ekosystem.
Urpremiär på Teater Viirus i februari 2021.
“’Fyra dagar av närhet’ är ett utsökt konstverk” /Hufvudstadsbladet
“Avskalat men kärnfullt beskriver de korta scenerna små relationsdramer, mellan nya och gamla älskare, mellan föräldrar och barn, barn och andra barn./…/ Med en viss möda upprätthålls detta sköra tillstånd som låter människorna vistas i sina gemensamma sociala illusioner. När väggarna genombryts är det ibland besvärande och obekvämt men främst känns det som en befrielse från snäva mänskliga roller, regler och hierarkier. Och jösses, vad det är vackert. Helheten är storslagen, utsökt.” /YLE
“en lysande dramatisk text som genom korta, sakliga, observerande scenanvisningar, och (efter hand) knapphänta repliker, målar fram ett somrigt strandlandskap med ett närliggande hotell. Måsar och människor njuter några varma dagar tillsammans, eller jämsides, allt beroende på hur man väljer att se det. I sina koncentrerade beskrivningar, formade som minimalistiska poetiska utsagor, ägnar Lonka samma uppmärksamhet åt stranden, hotellet, måsarna, människorna som skeenden, något som ger klara perspektivväxlingar dem emellan, men framförallt blir mås som människa likställda.” /Rickard Borgström
#miljö #ekosystem