En hel socken i en röst.
Rykten börjar cirkulera i det lilla samhället om den gamle torparen Jan Andersson. Dag ut och dag in står han vid piren och väntar på sin dotter som har åkt till Stockholm. Han är visserligen ovanligt fäst vid sin dotter, men borde han inte återgå till arbetet som alla andra, istället för att bara stå där? Är det förresten sant, som han säger, att hon har rest för att tjäna ihop pengar till familjen? Eller är det egentligen för att komma bort från sin överbeskyddande pappa? Man kan faktiskt inte alls lita på Jan, han har så många galna idéer.
I Tom Silkebergs radikala omtolkning av Selma Lagerlöfs roman Kejsarn av Portugallien från 1914 har den episka texten transformerats till en ordknapp och musikalisk pjäs, och romanen koncentrerats och omformats till en närmast antik tragedi om kärlek och galenskap. Detta är en pjäs där en ensam skådespelare ger röst åt ett helt samhälle.
Av Tom Silkeberg fritt efter Selma Lagerlöfs roman Kejsarn av Portugallien.
Urpremiär hösten 2025 på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn.
★★★★★ “Det er en historie om kærlighed. /…/ Det er en by, der fortæller. En fortælling af stemmer, der tilsammen danner en by.” /Anne Liisberg, IScene
★★★★★ “fænomenalt /…/ et lille mirakel” /Jakob Steen Olsen, Berlingske
★★★★★ “blændende forløsning af svensk mesterroman” /Kristeligt Dagblad
★★★★★ “For på trods af de mange små og større grin som breder sig blandt publikum p.g.a Maria Rossings eminente mimik, handler Lagerlöfs ord – som dramatikeren Tom Silkeberg har transformeret til scenevenlig tekst – om helt almindelige menneskers utryghed ved det der er anderledes, ved fantasien og ved en kærlighed af dimensioner som de ikke selv kan fatte.’” /Casper Koeller, Sceneblog
★★★★★ “Det er ren og fuldkommen mesterlig fredagsslik for det bankende hjerte. Hun er magnetisk. Hvordan kan det næsten lade sig gøre?” /Victor Skov Jeppesen, Politiken
“Forestillingen er en sejr.” /Anne Middelboe Christensen, Information
★★★★ “Selvom handlingen er forankret i en historisk kontekst, føles ‘Kejseren af Portugalien’ forbløffende aktuel.” /Lars Knudsen, Vi elsker serier