Nicolas och Philipps pappa är död och syskonen och deras respektive makar träffas för att dela upp faderns ägodelar. Det finns inte mycket av värde i lägenheten och vindsförrådet innehåller bara skräp. Men när de ser noggrannare efter hittar de en tavla. Det är en akvarell i sepia och brunt i en vanlig svart träram. Motivet är en kyrka över vilken solen skiner från en blek himmel med moln. Philipp tycker att bilden är vacker och Nicola gillar ramen så Nicolas man Fabian tar tavlan ur ramen och frilägger då en signatur: A. Hiller. Eller är det ett streck på det första l:et? Är “l” istället ett “t”? Står det A. Hitler? Varför ägde fadern en tavla av Hitler? Vad gör man med en sådan bild? Bränner den? Att sälja den är en tanke som Philips judiska fru finner outhärdlig. Medan bråket i familjen närmar sig kokpunkten och värderingsmän och potentiella köpare skakar hand öppnas en djup klyfta mellan Philipp och hans fru.
En besk komedi av Marius von Mayenburg.
Urpremiär på Schaubühne Berlin 3 december