“The Doctor” av Robert Icke, fritt efter Arthur Schnitzlers “Professor Bernhardi”
Ruth Wolff är en högt respekterad läkare och grundare av ett institut specialiserat på demenssjukdomar. När hon arbetar ett pass på sjukhusets akutmottagning kommer det in en 14-årig flicka som är döende i sepsis efter att hon utfört en abort på sig själv. Dr. Wolff tar sig an patienten och när en katolsk präst anländer, på begäran av flickans föräldrar, vägrar hon honom tillgång till sjukrummet eftersom hon anser att det skulle kunna orsaka flickan onödig oro. När flickan sedan dör utan att ha fått den sista smörjelsen blir Dr. Wolff utsatt för ett mediedrev, och gränsen mellan det professionella och det privata blir allt mer otydlig. Dr. Wolff är icke-praktiserande judinna och eventuellt lesbisk: skulle någon annan ha fattat ett annat beslut? Borde inte föräldrarnas önskningar väga minst lika tungt som läkarnas? Plötsligt har alla en åsikt och ju mer hårdnackat Dr. Wolff vägrar att ta debatten, desto mer prekär blir hennes situation. 1912 ställde Arthur Schnitzler religion mot medicin, tro mot vetenskap och principer mot pragmatism i sin pjäs Professor Bernhardi. I The Doctor har Robert Icke uppdaterat berättelsen och skapat en tät och mångfacetterad thriller om moral och identitet i dagens samhälle. Det är oavbrutet fängslande och kravet att rollerna görs av skådespelare vars identiter på något sätt går på tvärs med vad de spelar osäkrar berättelsen och bidrar till att pjäsen aldrig ger några enkla svar.
Urpremiär: 20e augusti 2019, Almedia Theatre
Roller: 18 (Uruppsättningen spelades av 3 manliga och 8 kvinnliga skådespelare.) *
* “Actors’ identities should be carefully considered in the casting of the play. In all section except for Take the Debate, each actor’s identity should be directly dissonant with their charater’s in at least one way.”
★★★★★ “Robert Icke offers brilliant diagnosis of modern ills.” /The Guardian
★★★★★ “razor-sharp” /The Telegraph
★★★★★ “brave and brilliant” /Sunday Times
★★★★★ “a galvanising piece of theatre and a stark health warning for an increasingly divided nation.” /Financial Times
★★★★★ “a savagely brilliant version of an early 20th-century classic […] a thriller; the air positively crackles with the difficulty of the raging debate. It is a play entirely made up of ethical argument, yet it is so tense there are moments when you stop breathing – or when someone’s point of view seems so outrageous that it demands a sharp intake of breath. It can be uncomfortable but it’s also fiercely funny” /WhatsOnStage
★★★★★ “thanks to some deft race and gender-blind casting, many of the characters have a physical appearance at odds with how they describe themselves. It’s a clever move, making the audience focus on the ethics behind the arguments being presented rather than the physical identity of the person making them.” /CultureWhisper
★★★★★ “It does what many plays with big political questions struggle to: refuses to tell you who it thinks is right. Instead, The Doctor presents its argument through a balanced interrogation into very real questions of privilege.” /A Younger Theatre
★★★★ “an intense, challenging exploration of contemporary identity and prejudice” /Evening Standard
★★★★ “provocative, wonderfully upsetting production […] the current anxiety that we will lapse into a nightmare re-run of catastrophic errors from the past is keenly felt.” /The Independent
★★★★ “It’s freely adapted by Icke from Arthur Schnitzler’s 1912 work Professor Bernhardi, a drama of ethics, power play and insidious antisemitism. In Icke’s hands it’s as slippery, muscular and complex as a human heart, more intricate the deeper his dissection goes.” /The Times